Com el riu, el fluir del pas del temps té canvis de cabal, fluctuacions, pujades, baixades i interrupcions del seu curs. El mateix passa en el paisatge sonor, que de vegades hi és durant segles i de cop per una sèrie de circumstàncies concretes s'esbaeix, deixa de fluir, s'atura i enmudeix.
Eixos moments de silenci, d'impas, d'aguantar la respiració i d'anelar-n-he el retorn, defineixen époques i en el fons resonen d'una forma especial i molt concreta, desde el silenci des d'un no-sonar. En estos moments silenciats de vegades allò que no sona esdevé veu, i a través del llenguatge, la veu, el paper, la memòria o la voluntat segueixen vibrant a l'espera de tornar a ser sentits, ser escoltats i ser viscuts.
_
Crèdits
"d'Abscències" és una peça sonora d'Edu Comelles. Amb els testimonis de Fran Badenes i Juan Contreras i la locució d'Ana Moure i Álvaro de los Ángeles.
"Crist de Pau, de Fran Badenes" és el registre sonor original gravat a l'escola de dolçainers de Tales, de la peça homónima interpretada pel seu autor en octubre de 2022.
"Epíleg, Teresita 1976" recull les gravacions originals digitalitzades per Fran Badenes on escoltem a Teresita, l'última supervivent d'una nissaga familiar de Tales i transmisora de les partitures perdudes del Dolçainer de Tales.
El conjunt dels sons i veus han sigut registrats en el poble de Tales
els díes 28 i 29 d'Octubre de 2022, dins les activitats de Synergy, una
proposta coordinada per Maya-Marja Jankovic i Álvaro de los Ángeles.
Produït en l'Assut de l'Art.
_
_
Imatges del procés per La Mary Posa.
_
Muntatge instal·latiu al Museu Etnogràfic de Tales. Foto: Edu Comelles.