La propuesta muestra los espectrogramas de sonido (formas de visualizar el sonido) como obras plásticas y contemplativas en tres formatos, el vinilo interviniendo la cristalera; la impresión digital y el formato videográfico. Dichos espectrogramas han sido realizados a partir de grabaciones de paisajes sonoros urbanos con alta densidad de tráfico a motor.
A su vez, estos testimonios visuales de contextos sonoros sirven como partitura visual o inspiración plástica para una música imaginada, una tentativa, idea o propuesta enfocada a encontrar un paisaje sonoro para coches silenciosos. Se trata de aventurar un futuro en el que el tráfico de las ciudades se transforma sonoramente dejando de lado el sonido de los motores por capas de sonidos armónicos conviviendo en un espacio en constante movimiento. Esta música o tentativa sonora puede ser escuchada en una instalación sonora oculta en la arquitectura de este espacio.
El conjunto plantea a través de un recorrido, una ensoñación, una posibilidad y una tentativa por encontrar un paisaje sonoro urbano en el que los vehículos aportan una capa nueva de sonido distinta a la ofrecida durante décadas. Un paisaje sonoro tecnológico, poético, posibilista y positivista que redibuje la forma en cómo vivimos las ciudades y cómo ello afecta al paisaje sonoro que habitamos.
Comisariado: Angel Galán
Producción: Cultura Inquieta
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6 Altavoces, composición sonora generativa.
Dimensiones variables.
Esta música ha sido realizado utilizando los espectrogramas de esta exposición como inspiración y punto de partida inicial para la creación de esta música.
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Impresión digital sobre dibond.
Dimensiones: 150 x 30 cm.
Este díptico espectrográfico muestra dos fragmentos de 10 minutos en total. Ambos fragmentos son consecutivos y corresponden a registros sonoros realizados en vías urbanas de alta densidad de tráfico. Las líneas curvas que se dibuja forman patrones que corresponden a automóviles acelerando o decelerando en función de la ascendencia o descendencia de las líneas. El ruido presente en la imagen corresponde a la acumulación de presión sonora.
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Video Monocanal.
Duración 5 min. Bucle.
Esta pieza videográfica muestra la evolución en un tramo de 10 minutos del paisaje sonoro en una via urbana de alta densidad de tráfico. El conjunto de imágenes sucediéndose muestra por frecuencias de sonido el conjunto de capas sonoras que intervienen en un contexto sonoro como el de una vía de circulación rápida.
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Más imágenes en:
http://www.educomelles.com/2021/01/spectre-hacian-un-nuevo-sonido-de.html
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Spectre: towards a new city sound
Over the past year, we have seen the enormous effect that our activity as a society has on the soundscape. Nature has occupied the streets of many cities and suddenly we discover the sounds hidden behind all the daily noise we produce.
Since the Industrial Revolution, the soundscape has increased in complexity, becoming a low-fidelity soundscape in which listening is done automatically, omitting interference in order to focus on specific sounds. Therefore, we must move away for a moment from the still predominant ocular centric tradition, encourage listening to be able to think in what kind of environment we want to live and design cities for a better acoustic experience.
This project focuses on the exhibition of the sound artist Edu Comelles in which he continues his line of research Specter in which, through the visualization of sound through frequency spectrograms, he invites us to imagine, play and reflect on the importance of listening, and this time he does so by focusing on the urban soundscape and his vision of the sound of the future.
And since listening helps us to reflect, this exhibition is complemented by a round table in which we will chat with researchers and sound artists about how our soundscape is a true reflection of the model of society in which we live, about how sound affects us, if there are sounds that we must protect and above all from artistic practices in which the soundscape becomes a rich raw material. We will end the opening day with the Edu Comelles concert in which we can enjoy how all these concerns and questions are channeled through sound art in a subtle and exquisite way.
EXHIBITION
Spectre: towards a new city sound, is a sound and visual proposal by the artist Edu Comelles in which to imagine music for silent vehicles. The author uses the visualization of urban traffic acoustic data to use as a score or inspiration for a future in which vehicles will be completely silent.
The proposal shows the sound spectrograms (ways of visualizing sound) as plastic and contemplative works in three formats, the vinyl intervening the glass, digital printing, and videographic format. Said spectrograms have been made from recordings of urban soundscapes with a high density of motor traffic.
In turn, these visual testimonies of sound contexts serve as a visual score or plastic inspiration for imagined music, an attempt, idea, or proposal focused on finding a soundscape for silent cars. It is about venturing into a future in which city traffic is transformed soundly, leaving aside the sound of engines by layers of harmonic sounds coexisting in a space in constant movement. This music or sound attempt can be heard in a sound installation hidden in the architecture of this space.
Through a journey, the ensemble poses a dream, a possibility, and an attempt to find an urban soundscape in which vehicles provide a new layer of sound different from that offered for decades. A technological, poetic, possible, and positivist soundscape that redraws the way we live in cities and how this affects the soundscape we inhabit.
Curating: Angel Galán
Production: Cultura Inquieta